2013. január 26., szombat

Fekete csábítás - Vitesse Porsche 904 GTS

Éjfekete és gyönyörű, mégha kicsit szöszös is
















A Porsche 904-es, vagyis az első modern (középmotoros, könnyű aerodinamikus karosszériával ellátott) stuttgarti versenyautó mindig is az egyik kedvenc Porschém volt - közelítve az aller Zeiten favorit 911-est.
A kétliteres, négy vezérműtengelyes kétliteres boxermotor a maga 180 - 198 lóerejével kategóriájának egyik legerősebb és legbonyolultabb konstrukciója volt. Mindezt a hátsó tengely elé, egy segédkerettel merevítve építették be a pehelykönnyű üvegszálas műanyag karosszériába. Az autó tarolt mindenhol, ahol rajthoz állt, bár hamar kiderült, hogy a kasztni nem túl merev, és a teljesítményen is hamarosan javítottak a 911-es hathengeresének beépítésével.

Korszakalkotó járgány volt: Porsche 904 GTS (Forrás)
















Egyik kedvenc és sokszor megnézett videómban mint főellenség szerepel a németek verdája - az örök Skyline-Porsche harc kirobbantója, az 1964-es Suzuka GP emblémája lehetne a nagy négyajtósok elől riadtan menekülő lapos kupé.



 A Porsche itt is diadalmaskodott, bár Japánban a Prince csapatára tekintettek erkölcsi győztesként, akik szériaközei családi autókkal szorongatták a stuttgartiak versenyre tenyésztett járgányát.


 Paradox módon sosem rendelkeztem igazán jó minőségű nagy modelljével; az apróságok közt persze van egy kiváló 1/64-es Kyoshóm, de a nagyobb kategóriában csakegy nagyon belépőszintű Cararama és nála egy fokkal jobb Schuco Junior 1/43-as által képviseltette magát gyűjteményemben a 904-es. A helyzet múlt héten változott meg, amikor egy, a gyűjteményét felszámoló úriember heti körlevelében megkaptam a Vitesse Porsche 904 GTS fotóját is. Azonnal lecsaptam az éjfekete szépségre, amely AGabor segítségével jutott el hozzám.

Méretes portéka
















A portugál -hoppá, bocsánat, immár kínai SunStar érdekeltségbe tartozó - cég kisautóit jobbára csak érdekes kuriózumként nézegettem, a gyűjteményemben pedig mindössze egy taggal képviseltette magát. A Porsche megvétele után azonban ez a helyzet változni fog!

A limitált, 2500 darabos széria 685. példánya ugyanis rabul ejtett. Mezítelen hátsóját órákig el tudnám nézni, még arra sem tudtam rávenni magam, hogy a motorháztető szoknyáját rápróbáljam. Így szép a kis verda, ahogy van, alul semmiben.

A bizonyíték















A festése csodálatos - talán sejthető a képeken is, a takarítás ellenére rászálló szöszhalom alatt. A részletessége tökéletesen kielégítő, sőt, túlmutat árkategóriáján. Gyönyörű, mégha kicsit elcsúszott is a fotomaratott motorhűtő rostély, ez a második legfinomabb részlet az autón.

Le a szoknyával!
















A legtetszetősebb azonban egyértelműen a motortér; a segédváz, a futómű, a lapos négyhengeres és a rajta trónoló léghűtő, valamint az akkumulátor szép és részletes kidolgozást kapott.Nem high-end szinten persze, de párezer forintért még nem fertőz meg a sznobéria bacilusa. Igaz a terjedését elősegíti a pulpitusra szerelt tükör - az egyik kedvenc Vitesse fícsöröm -, amellyel már bele lehetne magyarázni a felső kategóriát - ha nem tudná az ember, hogy valójában egy kedvező ár-érték arányú közepes modellről van szó.

































Rabul ejtő részletek











A gyönyörű Porsche lemezfelnik és a rajtuk feszülő, korhűn ballonos gumik szintén tekintetvonzók, akárcsak a pontos tampon nyomott feliratok a motorháztetőn és a jelvény az orron. Megkapó a fa kormánykarima, amely szintén a hatvanas évek világába röpít, ahol még a versenyautókba is jutott egy leheletnyi elegancia. Apró hiba a ferdén illesztett ködfényszóró - az autó átvételekor vettük górcső alá AGabor Neo Cadillacjét, ahol hasonlóan rosszul illesztett és pozícionált részletekkel lehetett találkozni. Úgy tűnik az olcsó kínai tömegtermelés átka egyformán nem kíméli a közép -és magasabb árkategóriájú autókat sem - hiszen hibás CMC-vel is lehet ugyanígy találkozni.

















Minden szögből gyönyörű


















Igaz elölről kicsit kapafogú

















A szigorú minőségügyi vizslatás persze csak pillanatokra akasztja meg az önfeledt örömet. Igazándiból régen örültem ennyire kisautónak, mint a Vitesse 904-esének - és ez a lényeg.


2013. január 22., kedd

Skyline a hóban

A Skyline kultusznak három olyan szereplője van, melyet az egyébként a brandért rajongók sem vesznek kutyába. Az első az ős-Skyline, a Prince sokak szerint Moszkvicsforma (szerintem inkább korabeli Opelekre hajazó) szériája.
A második ilyen a Giovanni Michelotti tervezte BLRA-3 kupé, amelynek nyújtott arányai és a hátsó kerékjáratból induló ív a későbbi nagy legendák formatervébe ivódtak.
És végül a csodás Kenmery-t követő KHGC210 / 211 kupéja, az egyszerűen csak Japan Skyline-nak nevezett 2000 GT-ES.
















Az autó, amelyik magán viselte a hetvenes évek fáradt dizájnját, a CAD-es rajzolás egyszerűsítési kényszerét és a Skyline széria kifáradását. Más baj nincs vele; egyszerűen láthatatlanságba burkolódzik, jól rejtve értékeit. Az olajválság elsöpörte a brutális erejű GT-R-t, az előző szériából alig 197 darab készült. A Kenmeryt követő sorba már az évtized új csodája, a turbófeltöltővel mérgesített motor jutott, melyet Turbo GT-E, illetve GT-ES néven forgalmaztak. A 143 lovas feltöltős változat viszonylag erős volt, de nem viselte magán elődjeinek karakterét; a '77-es 210-es széria egyenesen szörnyű volt a dupla kerek fényszórókkal, míg a módosított, harmónikusabb vonalvezetésű '79-es 211-es egyszerűen csak... túl hétköznapi.
Valamiért mégis vonz a fekete-arany autó; szeretem, ha az értékeit nem hirdeti valami fennhangon. Elég, ha  az ismeri, akinek dolga van vele.

Szürkületi zóna - pedig ez is Skyline (Forrás)














Az 1/43-as DISM kisautók tökéletesen illenek ebbe a világképe, a különös vonzalmak sorába. A márka az Aoshima csoporthoz tartozik, melyről idehaza - de nagyjából a világ egészében - legfeljebb jó minőségű 1/24-es makettjei révén hallhatott valaki. Pedig jelen vannak ők az 1/64-esek közt is, ahol elsősorban tuningolható bosozoku verdáikkal vívtak ki elismerést a japán modellgyűjtők közt.
1/43-ban DISM néven képviselteti magát a cég, felvonultatva a D1 driftbajnokság bajnokaitól a körzeti rendőrautókig sokféle verdát. Közös pontjuk a kiemelkedő minőség, és a nem feltétlenül gajdzsin-kompatibilis témaválasztás. 
A magam fekete autója, egy 1980-as (tehát már HGC211-es) Nissan Skyline 2000 Turbo GT-E S, a legjobban mutató éjfekete / arany festésű karosszériával.

































Jól áll a hóban

















A kasztni japános precizitással van kialakítva, részletessége már-már Kyosho-verő. Mondjuk úgy, hogy a Minichamps-szel szemben sem indulna esélytelenül a kisautó. A festések és tamponnyomások abszolút a helyükön vannak, nem tudok belekötni. Mind a feliratok, mind a logók (piros S a hűtőmaszkon), mind a ködlámpák és az indexek is tökéletesek A kerekek élethűek (igaz itt találtam az egyetlen tampózási hibát is: az egyik központi-anya imitáció piros pöttye kicsit elcsúszott a tengelytől), a visszapillantó tükrök ezüst betétet kaptak - a saját példányomról sajnos leesett a jobb oldali tüköré. Az ablakok vákuum-formázottak a modern akril/plexi szélvédőkkel szemben, de ez csak annyiban érződik, hogy eléggé torzítanak. Viszont jóval olcsóbban szerszámozhatók és gyárthatók, mint az utóbbiak - ez a szempont sem hagyható figyelmen kívül. Másrészt van két apróság, melyek nem nagyon szoktak ebben a méretarányban feltűnni.
Egyrészt az első kerekek kormányozhatók. Másrészt, LED világítása van, gyárilag. Berosálsz vazze, működik, elől-hátul!















Csak szabályosan, lámpákkal













Szóval ilyen a DISM 1/43-asa - ismeretlenül csodálatos járgány, akárcsak az általa megformált eredeti, a névtelen Skyline. Már alig várom következő japán csomagom, benne a már emlegetett D1 driftbajnok Silviával. De ez már egy másik történet lesz.

2013. január 14., hétfő

Havasi elmélkedős - Bburago BMW 2002 tii

Miután ukrán barátaim jelezték, hogy kézbesítették Csabinak a levágott lófejet, amit az 1/18-as Bburago Fiat 500-as cikkért voltam kénytelen küldeni, gondolkodóba estem.
Valóban igaza lehet; a mostanában családi és anyagi nyugvópontra kerülő felnőtt modellgyűjtők jelentős részének egyik kiindulópontja lehetett a Bburago. Hiszen akkoriban, az ősidőkben, mikor még a Dinoszauruszok sem törtek ki a Jurassic Parkból, a kádári szocializmus és a vadkapitalizmus fordulójának éveiben - Vajon véget ért valaha is az a korszak? - ötlik fel az újabb kérdőjel - a Bburago jelentette a nagybetűs modellautót..
Szóval, emlékszem, tíz-tizenegy éves lehettem, mikor hatalmasra kerekedett szemekkel néztem a Sugár úti trafik kirakatába tett kék Bburago Bugatti Atlanticot. Hónapokon át jártam arra és suliba menet mindig megcsodáltam. Szerettem volna, nagyon, de zűrzavaros idők voltak, megszűnt a gyár (édesapám munkahelye), amit aztán privatizéltek,de ez már nem számított sokat.  Pénz nuku, lehetőség nuku. Elég az hozzá, hogy nem lett sosem Bburago Atlanticom. Igaz, felnőtt fejjel bepótoltam ezt az űrt ritka Rio, valamivel kevéssé ritka Solido és a kihagyhatatlan ezüst-Atlas T55-ösökkel, de... Megmaradt a szép kék vas hiánya.

De sokszor néztem a kirakatban: 1/24 Bburago Bugatti T55 Atlantic (Forrás)

















Az első nagy Bburagom egy 1/24-es Cobra kit volt, amit sok évvel később, '97 legvégén vettem. Ez volt valódi modellgyűjtésem első darabja, a gyerekkori Matchboxok és más kisautók mind elvesztek az idők során. Hamarosan követte néhány 1/43-as kisöccse - a Lancia Delta S4 és a kékcsíkos Dodge Viper mai napig megvannak - és 1/24-es testvére. És lassan elkezdődött a kisautók második felfedezése a gyermekkor után.

Hosszas bevezetőm arra szolgált, hogy megpróbáljak ésszerű magyarázatot találni, miért kattantam rá a Karácsony előtt az áruházakat elöntő 1/32-es Bburago Street Classics sorozatára, melyből kapásból hármat be is szerváltam - kettőt magamnak, egyet pedig ajándékba. Pedig a három autó áráért felnőtt ízlésemhez közelebb állót és jobb minőségűt is kaphattam volna. Mégis, valamiért meg kellett vennem ezt a BMW 2002 tii-t, pedig...

Tetszetős - a maga módján














Pedig elég messze áll mindentől, amit minőségi modellautónak hívunk, a méretaránya pedig riasztó. Persze olasz tervezés - ahogyan Csabi is hangsúlyozta. És budget kínai kivitelezés. Nem akarom túl sokat ekézni a kisautót, a képek magukért beszélnek: rettenetes illesztések az orron - valószínűleg a die-cast szerszám betétei nem lettek rendesen összepasszintva, aminek ellenkezőjére nemsokára mutatok példát - öntési hiba a szélvédőkeretnél, görbe lökhárító, ordítóan tamponnyomásnak látszó tamponnyomások az indexeknél, az ajtók csálén állnak...

Mindene lóg, semmi sem illeszkedik. Az indexeket mintha ecsettel festették volna

















Szóval hidegen mérlegelő modellgyűjtő fejjel nem vettem volna meg. Viszont az a gyerkőc, aki 23 éve reménytelenül vágyakozva nézegette a trafik kirakatában a Bburago Atlanticot, na annak nem volt kétsége: Kell ez a BMW, kell neki!

Mégis van bája. Mégis jó ránézni - ha kitakarjuk az irányjelzőket. 

















Ahogyan kivittem az alkonyodó péntek délutánban Dobogókő alsó parkolójába a kis Bímert, felfedeztem újra és újra a maga esetlen szépségét. Megtanított újra gyerekként látni a világot, ahogyan a hóban térdepelve fényképeztem. Kit érdekel, mit gondoltak az úton elrobogó autósok? Kit érdekel, mit gondolhatott az a Suzukis, aki nagy gázzal gurult mellém a parkolóban, hogy azután "driftelve" csússzon vissza az aszfaltra? Kit érdekel a világ, ha néhány percre az Alpok útjaira képzelhettem magam elegáns barna öltönyben, amint meghajtom vadonatúj turbós gyönyörűségem? Ki tudja, talán kis fondu is lecsúszott aznap este egy pohár borral valamelyik Gasthaus-ban.

Piszkos hó, piszkos világ és egy naivan együgyű kisautó
















A beltér sem túlcifrázott


















Gyermekjáték? Felnőtt álomverda. Pillanatokra beteljesített elvágyódás és visszatérés a gyermeki játékvilágba, felnőtt képekkel. Na, megéri a gagyi Bburago, vagy sem? :)

Jó éjt

2013. január 5., szombat

Integra a köbön

A Honda Integráról először az Autó-Motor egyik cikkében olvastam, még a kilencvenes évek közepén. A négylámpás hófehér Type-R beégette magát az autós tudatalattimba. Nagyon más karakter, mint a szentséges Skyline - az utóbbival tisztelettel kell bánni, és a Nürburgring Nordschleife meghódítására kell felkészülni napi másfél óra meditációval (értsd ezalatt a GT5 fogcsikorgató versenyeit, a másodpercek faragását).

















Az Integra játékosabb verda, a közutak bohócarcú rosszcsontja. Amelyiknek persze ott van az övébe tűzött wakizashi - csak a biztonság kedvéért. Stílusában és méretében a Skyline kishúg Nissan Silviához, a D1 driftbajnokság királynőhéhez áll közelebb - ami szintén látens kedvencem.
Mindezek ellenére a kisautóim közt egészen a közelmúltig alig volt Integra - decemberben azonban hirtelen sikerült felplusszolni a készletem. Két generációnyi autó, három gyártótól és három gyökeresen eltérő megközelítéssel. Nézzük csak:

Kyosho Honda Integra 1/64

A harmadik generációs Integra japán és amerikai változatát formázta meg a Kyosho. Ez a kialakítás a legkevésbé vonzó számomra; a csíklámpás karosszéria túlságosan nyugodt hatású. Ráadásul az általam birtokolt kisautó ezüst színt kapott, amely nem túlságosan illik a Honda kupéjához. A pigmentek mérete igencsak nagy - utolérte a Kyosho betegség, a nem megfelelően beállított festékadagolás és arány.

















Másrészről hozza a japókra jellemző mód mániákusan kidolgozott részleteket; a lámpák elöl és hátul gyönyörűen kivitelezettek, a karosszéria vonalai kellően határozottak és természetesen élethűek. Minden ott és úgy van a helyén, ahogyan kell. A leglenyűgözőbb részletek a tizedmilliméterre pontosan pozicionált tamponnyomások: az oldalsó indexek narancssárgája nem lóg le a helyéről, a 0,5 / 1 mm magasságú fehér / vörös Type-R felirat olvasható, még a nagyon kellemetlen ezüstben csillogó háttér ellenére is, míg elöl és hátul a Honda jelvény díszeleg.















A műanyag kerekek csodásan kivitelezettek, még a csavarfejek is láthatók az osztókörön; a gumik mintázata is példaértékű. A belsőtér a márkára jellemző mód részletes, az ülések a műszerfal részletei mind gyönyörűen kivitelezettek.

Egy Kyosho a betondzsungelben is jól mutat


































Velük szemben az alváz... Nos, egy műanyag lap. Úgy látszik ennyire futotta a büdzséből. A kipufogó jól mutat az autón, megfordítva viszont szembeötlik, hogy tényleg csak a kerekére állított pozícióban látható részletek lettek kidolgozva.

A japánok Integráját a Kyosho mércéjén belül legfeljebb közepesnek mondanám, ám a konkurenciát figyelembevéve bizony még így is kategória első a kisautó.

Johnny Lightning Honda Integra Type-R 1/64

A legutóbbi börzén ugrott elém a kis verda, s nem hagyhattam ott, mivel a kedvenc Integrámat formázta meg - a Kyosho Integrájéval egyidős, ám európai kivitelű négy kerek lámpás Type-R-t.
Igaz, nem volt könnyű döntés: a FaF stílusú kisautókat ugyanis legalább annyira tisztelem, mint a Mansory giccsluxus tuningcég kreálmányait.

















A kis Type-R sárga-zöld fényezést és karbon matricás motorháztetőt kapott, ami a második leggázosabb részlet az autón. Az ötlet jó, de a textúra sokkal finomabb kivitelezéssel ütött volna. Így valóban matricának tűnik, mégpedig elcsúszott matricának.
A legcsúnyább részletek azonban egyértelműen a kerekek - nem egyértelmű, hogy az eredeti küllős felniket, vagy egy Bling-style hordót akartak megformálni. De nem is számít, ezt a szintet egy bóvli műanyag autónak illene viselni.

Mindent elrontanak a kerekek














Pedig a festés - a stílusától eltekintve - nem rossz, az Integra Type-R felirat kifejezetten látványos és a szélvédőmatricák is a helyükön vannak. A tamponnyomásra sincs miért panaszkodni - az első lámpák pöttyözése nem vizsgafeladat, de a hátsó lámpák elhelyezése kifejezetten jól sikerült. A rendszábtábla helyére ültetett Type-R tampó pedig már-már Kyosho szinten sikerült.
Az ablakkeretek és az ablaktörlők megléte nagyot dob a minőség érzeten - mégha egyik részlet sem tökéletes. Hatalmas plusz pont részemről, hogy a visszapillantók is megkapták ezüstpöttyüket.

















A belsőtér kidolgozottsága elmarad ugyan a Kyoshóétól, de szégyenkeznie emiatt sem kell a JL-nek.
Az alváz itt fémből van - újabb nagy piros pont - és részletes; a kipufogó egy hangyányit alul-hangsúlyozottabb a Kyoshóénál, de legalább a kipufogó rendszer egyben van.

















A Johnny Lightning Integrája jó példa arra, hogyan rontja el a jó összképet egy-egy elgagyizott részlet. Ha az amcsik igényes kerekeket használnak és a karbonfólia-imitációt kicsit finomítják, máris kiváló autó készült volna kategóriájában, amire méltán csoroghat a race-boyok nyála.

Ugyanaz, mégis teljesen más

















Érdekes, hogy egymás mellé téve az azonos alapú és méretű Kyosho és JL autókat, az utóbbi négy milliméterrel hosszabb, s vagy kettővel szélesebb, mint a japán kisautó. Ezért úgy saccolom, hogy Johnny Integrája inkább 1/60 körüli méretarány lehet.

Welly Honda Integra Type-R

A Welly az ünnepek előtt elárasztotta a hazai áruházakat kis bliszteres verdáival, amelyek meglepő módon jól sikerültek. A kínai cég bizony már minőség szempontjából sincs igazán elmaradva a Matchbox mögött; témaválasztása pedig kifejezetten jó. A tartó hordókban kotorászva Stingray Corvettektől kezdve T1-es VW-kon át az eggyel korábbi Focus ST-ig, vagy a BMW Z4-ig szinte minden megtalálható, amit csak a hozzám hasonló gyermeklelkű felnőtt kívánhat.

















A kis sárga negyedik generációs Integrából - amely a Civic EK9 kedélyjavítót beszedett nagytesójának tűnik -  kettőt is beszerváltam, hogy az egyik bliszerét elhagyva ezen összehasonlítás nagyítója alá kerülhessen.
Nos jelentem, a Welly megugrotta a maga elé tett lécet, de a nagyobbak közé még nem nőtt fel - a fentebb ostorozott Johnny Lightningnak sem ért a közelébe.
Már a karosszéria arányaival is baj van; az oldalablakok nagyon keskenyek, szinte lőrés-szerűek a valódi Integráéhoz képest. A kerékjáratok arányosak, az alájuk helyezett - egyébként egészen csinos - kerekek viszont egy számmal kisebbek a kelleténél. Persze sztenderd kerekekről van szó, így azokon nem változtathattak - viszont akkor tessék legalább a felépítményt arányosra tervezni. Hasonlóan aránytalanok a kilincsek az ajtókon. Az autó méretaránya egyébként körülbelül 1/57 lehet - így ő a legtestesebb a három közül.

















A tamponnyomott első lámpák nem rosszak, de nem került volna sokkal többe a lámpa formájának megfelelő kidudorodást tömbszikrázni az öntőszerszámba - így mindjárt egy szinttel feljebb kerülne a minőségérzet.
A tampózás a Hot Wheels gyengébb napjait idézi; két narancssárga pötty az oldalsó irányjelzőknek - nagyjából jó helyen - két vastag piros csík a hátsó lámpáknak, egy vékony piros csík a féklámpáknak - nagyjából jó helyen és egy szép Honda jelvény. Nomeg az Integra / Type-R feliratok, melyek kifejezetten jól sikerültek. Kínában úgy látszik megtanulták azt, amit az amerikai megrendelők még nem mindig - pontosan és szépen tampon nyomni a feliratokat.

















A belsőtér egyszerűbb a JL-énél, de azért megállja a helyét. A kormány még itt sem palacsintasütő tepsi, a műszerfal kidolgozva, az ülések formásak, váltókar és kézifékkar megvan. Ennyi elég is a játékhoz - ugyanis a Welly nem akar több lenni, mint gyermekjáték. A járdán tologatni pedig bőven elég a kis sárga járgány, minden bakijával együtt. Persze csak ha a gyerkőc nem autóőrült is mellett, mert akkor már inkább meggondolja, hogy a JL Integráját vigye magával a játszótérre.














A három Integra közül egyik sem lesz a kedvencem, s nem pótolja be a valódi példány utáni sóvárgásomat. A Kyosho hozza ugyan a tőle megkövetelt minőséget, de a típus, amit kiadott nem fogott meg. Az ezüst szín amúgy sem illik az autóhoz - igaz ez csak a szubjektív véleményem.
A JL a nekem tetsző verziót hozta ki, mégis elvérzik a Gyorsan Haragos csicsa stíluson (bár emiatt még fog égni a fejem, ha beszerzem a drifter Silviát, amelynek díszítése rokon az imént ócsárolttal) és a kritikán aluli kerekeken.
A Welly pedig inkább gyerekkézbe, mint vitrinbe való kisautó. Nem áll össze, szeretne igényes lenni, de még nem érték el alkotói azt a szintet, amivel megvalósíthatnák a minőség érzetét.