2015. július 25., szombat

Ignis, a szuper! - CM's 1/64 Suzuki Ignis Super 1600 teszt

Folytatódik a CM's cégről és kincseiről szóló megemlékezésünk a Modelfreaks blogon. Nehéz feladatnak bizonyult valamiféle sorrendet felállítani a tesztek között, hiszen az igazán nagyot szóló durranásokat nem célszerű egymás után ellőni. A szerényebb kivitelekkel viszont nem lehet méltó módon tisztelegni a gyártó előtt. Tény, hogy a CM's esetében a szerényebb kivitel is hegyi magaslatokról mosolyog lefelé néhány nagyobb nívójú riválisra. Még mielőtt azonban mindenki arra számítana, hogy a Lancia Stratos után egy kevésbé izgalmas kidolgozottságú darab következne, annak csalódnia kell. 

Emlékeim szerint a Suzuki Ignis Super 1600-at korántsem tartottam a legcsodásabb darabok közt számon, azonban néhány részletének köszönhetően mégsem nevezhetem alacsony kidolgozottságúnak. Amikor nálam tombolt a rally-mánia és gyakorlatilag kiemelt koncepciónak minősült gyűjtési elvemben, a CM's remek lehetőséget adott arra, hogy kevesebb pénzből egy igazán ütős rally-sort összeállítsak. A Suzuki Ignis is kötelező darab volt, bár annyi magyarázat tartozik hozzá, hogy Ő már abban az időszakban érkezett a flottámba, amikor a valamilyen szintű személyes kötődést szinte háttérbe szorította a gyártó iránti rajongás, vagyis majdnem mindegy volt mely márka mely típusát dolgozta fel a CM's. Kellett ennek ellenére is, hiszen biztos voltam abban, hogy megint találok jó pár olyan izgalmas kidolgozást, finoman megmunkált egységet, amiért megéri a vétel. Ebből a szempontból bátran kijelenthetem, hogy a CM's a legnagyobbak közé emelkedett nálam. És ezzel együtt a modellgyűjtés maga levedlette egy időre a konkrét autó, vagy kivitel adta kritériumoknak való megfelelést. Maradt fő csapásiránynak az AUTÓ, mellette pedig a modellgyártó neve. Lehetne sznobizmusnak is nevezni jó értelemben, hiszen itt szó nincs arról, hogy egy napjainkban nagy presztízzsel rendelkező gyártó darabjait vásárolgatnám tonnaszám, "csak azért, mert", vagy éppenséggel a horribilis összegbe kerülés tényére lennék nyilvánosan "likevadász" üzemmódra kapcsolva ráizgulva. Csupán adott egy gyártó, akit nem győzök elégszer dicsőíteni. Tehetségében vakon bízom, s egy idő után már a stílusát ünneplem, nem csupán annak az autónak a kultuszát, melyet megformált. Az Ignis magyar vonatkozás tekintetében is jó választás volt. Na de vajon a Stratoshoz hasonlítva például mennyire erős modell? 

A megszokott CM's csomagolás.
Ebben a sorozatban a japán rally szereplőit
gyűjtötte össze a gyártó.
A csomagolás a megszokott CM's-karton, benne talapzaton az autóval, melyet egy bliszteres keret ölel át. Hátára ragasztva az antennát rejtő kis tasakot és az antenna rögzítésére való útmutató céduláját találjuk. 

Az antennát általában nem teszem fel.Túlméretezett szinte mindegyik. Többet ér az
autó nélküle, vagy egy drótszállal.
Már elsőre feltűnik az autó testén a rengeteg színes kriksz-kraksz, amelyek azonban a közelebbi vizsgálódás alkalmával hibátlan, tökéletesen kiolvasható feliratokká változnak. 

Kincses ládikó.
Teljesen felesleges is az elmosódás, félrenyomás és egyéb kellemetlen meglepetések keresése a dekoráción. El kell ismerni, hogy a Kyosho és a Tomica mellett a CM's is képes (volt) miniatűr méretben tökéletes, precíz tamponnyomásra. 

Apróbbnál apróbb feliratok mindenütt. Íme egy újabb
féltenyérnyi csoda, amely megkérdőjelezi a mára
elgyantásodott, felhígult 1/43-as méret
létjogosultságát.
Az ablakkeretek feketéje is úgy van ott, ahogy kell, az ablaktörlők és alattuk a szellőző rács egy egységet képez a szélvédővel, vagyis alapvetően átlátszó anyagú, csupán a matt fekete festék fed és emel ki ott, ahol kell. Itt meg is fogalmazódik bennem rögtön egy gondolat, mely szerint a rég és manapság is sokszor átkozott, szélvédővel egybeöntött ablaktörlős megoldás a CM's kontextusában mennyire igényesnek tűnik. Csak a közeli szemrevételezés bizonyítja be, hogy nem különálló egységekről van szó. 

Egy alapvetően roppant gagyi megoldást sikerült
modellszintre fejlesztenie a CM's-nek. 
A lámpatestek elől és hátul is megadják az újabb dicséretre a lehetőséget. 

"Vigyázat, jövök!"
A kis vadóc 2004-ben JWRC bajnokká tette
Per-Gunnar Anderssont.
Nekem személyes kedvencem a hátsó lámpaegység. Annyira természetesnek hat, hogy nem látható benne a rögzítési pont és nincs is túl harsányra színezve, hogy nem csupán a CM's mezőnyéből emelkedik ki, hanem a teljes 1/64-es palettában is előkelő helyet foglal el. 

A hátsó lámpatestek az autó legszebb részletei,
Két szót muszáj szólnom még az autó fenekéről. A rendszámtábla sajnos nem sikerült jól. Egyedül annak lehet örülni, hogy a karakterek kiolvashatóak, mert bizony ez a rendszám magyar akar lenni. 

A rendszám és a kipufogó is felejtős.
A kipufogó vég megint csak nem tartozik a legjobb részletek közé. Talán az egyik gyenge pontja a CM's-nek a kipufogó. Nem az Ignis az egyetlen, amelyiken ennyire egyszerű ez az alkatrész. A kerekek jól sikerültek. A felnik kellően kecsesek még a talán túl sok fehér festék ellenére is. Az abroncsok pedig egyenesen kiválóak. Nem sokan veszik a fáradságot még nagyobb méretekben sem arra, hogy egy adott versenyverzió abroncsait is autentikusra, vagyis megfelelő futófelülettel ellátva készítsék el. A CM's emlékeim szerint nem is tett kivételt. Az utolsó megmintázott autóig mindegyiken hűen lekövették az eredeti példány papucsait. 

Jól áll neki a napfény. 
A teszt végére nem marad más, mint az utastér. A bukókeret szépen átvirít az ablakokon, de az ezüstözés nem szúrja a szemet, nincs eltúlozva. A műszerfal és a sportülések megint csak élethű darabok. A biztonsági övek természetesen ott feszülnek mindkét ülésen. Bár szimplán az ülés anyagából kinövő egységek, a tampózás ebben az esetben is tökéletes. 

- Kocka? - Kocka!
- Szeretjük? - IIIIIGEEEEEEEN!!!!
A kicsi Suzuki igazán bájos darabja a CM's sorának. Minden olyan - a gyártóra jellemző - finomság megtalálható benne/rajta, amelyet nem csupán minőséginek, kiválónak kell nevezni, hiszen egyediségük által bátran lehet úgy emlegetni őket, mint "igazi CM's-es megoldásokat".  

Ez a színvonal sem sokban marad el a Stratosétól.
Ha elmarad egyáltalán.

2015. július 9., csütörtök

Elgurult kerekek 1. rész: ITALODÜSSZEIA

Új sorozatot indít kis csapatunk annak érdekében, hogy minden - az autókhoz kapcsolódó - őrületünket kifejezhessük és eleget tegyünk indokolatlan közléskényszerünknek is. A jövőben ehhez hasonló rövidebb bejegyzések formájában tesszük közszemlére egymás közötti levelezéseink emészthetőbb részeit. A főszereplők természetesen az autók, de nem kizárólag a modellek, játékok. Az általuk keltett gondolatokat, érzéseket értelmezzük a különböző határok feszegetésével a magunk elragadóan szélsőséges, szélsőségesen elragadó módján. 

ITALODÜSSZEIA

Levelem Sanyinak:
"A japán sokgyerekes apuka egy begrappázott éjszaka után a lombardiai nyaraláson beragadt az italo-életérzésbe." 

Az utazás előtt még minden rendben volt:


...de az ominózus éjszaka után elgurult minden(e):


Sanyi válasza:
"Elcsábította egy szénfekete szemű, barna bőrű tüzes szépség, aki elhitette vele, hogy nagy, fekete gumitól lesz menő a szerszáma. Azóta próbálkozik a tokiói gyűrűn Hondájával, ahol baráti kacagással veszik körbe a racer boyok. De rájött, nem attól tökéletes az élet, ha megfelelünk másoknak, hanem ha a magunk mércéjével vagyunk nagy, fekete gumis csődörök :)"

Egy Rastarból is lehet rocksztár, még ha anyagilag nem is éri meg...

2015. július 1., szerda

Harapós oroszlán - Majorette Peugeot 205 GTI teszt

A Majorette újból a csúcsokat döntögeti nálam az utóbbi hónapokban, hiszen egyre több tervet generál az újdonságaival. Nincs olyan alkalom, hogy ne néznék rá egy-egy adott Majorette-displayre valamelyik boltban, hypermarketben, és nincs olyan nap, amikor nem nyitnám meg a Majorette autókkal foglalkozó francia fórumok valamelyikét. Képes vagyok akár az első oldaltól végiglapozni az aktuálisig és örömmel szemlélni ahogy mások rajonganak e cég régebbi termékeiért is. Egyik ilyen fórumolvasós időtöltésem után jött az ötlet, hogy megnézzem a saját régi kincseket. Így bukkant elő a Peugeot 205 GTI. Rajta nem látszik, hogy túlságosan is igénybe lett volna véve annak idején. Érdekes ellentmondás ez, mert amelyik a kedvenc, azt lehet folyamatosan magunkkal vinni és játszani vele mindenhol, vagy nagysága előtt gyerekként tisztelegve inkább jó helyen őrizgetni a lehető legjobb állapotban. Hasonló a kép a meg nem értett darabokkal is. Vagy megvetjük és elrejtjük valahová, hogy a szemünk elé ne kerüljön ha nem muszáj, vagy pont, hogy azt vetjük be minden rázós mutatványnál elsőként, netán homokozóharcossá képezzük. Emlékeim szerint a kicsi Peugeot a megbecsült, szeretett darab volt. 

Hibátlan állapot. Még a felnik krómja sem kopott meg.
A 205-ös egyike azon kevés autóknak, amely cseppet sem veszített vonzerejéből számomra. Hiszen akkor gyerekként is odavoltam érte és most felnőttként is őszinte kedvelője vagyok. Ha látok egy szebb példányt, elmosolyodom, ha egy legatyásodott darabot, szomorú leszek. 

A Majorette esetében joggal gondolhatja az ember, hogy francia gyártóként igazán megerőlteti magát és a francia autókat jóval nagyobb odafigyeléssel, szívvel készíti. Ami ennél a kis 205-ösnél elsőre megfog, az az arany színű logo a motorháztetőn. Alapvetően jól néz ki, de nem biztos, hogy ekkora méretben kellett volna elkészíteni. Lehet, hogy ez egyfajta oktató szándékú fogása volt a Majorette-nek a gyerekek felé: a szimbólum egy adott márkához való társítása. Hiszen nemcsak híd, focicsapat, sör szimbóluma lehet az oroszlán, hanem autóé is. 

Igényes, arany dekoráció. Ellennénk nélküle is, de
az sem baj, hogy a motorháztető nagyját elfoglalja.
A karosszéria fekete színe elegáns megjelenést kölcsönöz a Peugeot-nak. A műanyag díszcsík a karosszéria és alváz közötti extra toldalék, mely egyben az utastér is. Nem mindig jó ez a megoldás. Nyilván az igényesség a cél itt, csak azt nem tudom eldönteni, hogy menyire megy az élethűség rovására, hiszen láthatóan aránytalanabbnak tűnik az autó tőle. 

Csak egy hajszállal kellett volna vékonyabbra készíteni
az utastér "kilógó" részét. 
Az első lámpatestek átlátszó műanyagok, bár gond ezekkel is akad. Túl nagyok és még aránytalanok is. 

A 205-ösre jellemző boldog, a világra felettébb
nyitott, sugárzó tekintet mértékkel jön csak át a
Majorette verzióján. 
A hátsók pedig egyszerű bemarások a karosszérián. Érdekes módon azokról jobban felismerhető a 205-ös, mint az elsőkről. 

Egy kevés lámpafestéssel tökéletes lenne. 
A csomagtérajtó nyílik és ezt mi nagyon szeretjük. Főleg akkor, ha valami apróságot is megjelenít a csomagtérben a gyártó. Nos, itt nincs semmi. A FIAT Ritmoban például volt teniszütő, ez azonban totál üres. Még a tengely is látszik. 

Vonóhorog egy GTI-n...
A kerekek rugóznak, és itt tudom nagyon sajnálni, hogy annak idején a Majorette sem nagyon törekedett a kerekek választékának sokszínűségére, mert egy jobb felniszettnek köszönhetően a kicsi GTi még jobban mutatna. 

1/55-ös méretarány, akárcsak a mai SIKU autók nagyjánál.
Ez a Majorette annak ellenére a mai napig egyik kedvencem, hogy nagyon nehezen adja vissza a 205-ös stílusvonásait. Mintha a Majo túlságosan is akarta volna a nagyszerűt és ebbe görcsölt volna bele. 

Rokonlelkek.
A baj persze nem akkora, hogy érdemes lenne ebben a tesztben túl sok sort pazarolni rá. Ha nem is kiemelkedő darabja a régebbi Majorette autóknak, mégis egyértelműen a "felsőházba" tartozik mind a régi, mind a mai játékautó kínálatra vonatkozóan. A 205-ös Peugeot pedig továbbra is nagy kedvencem. A hothatchek egyik harapós, vagány királya. 
Vigyázat! Harapunk!